7. doedelzak samenspel en rietenbouw ▷ Bart De Cock en Geert Lejeune

Sessie doedelzak samenspel en rietenbouw

maximum 12 deelnemers vanaf 16 jaar

Voor doedelzakspelers die zin hebben om samen te spelen en rieten te leren bouwen. Verschillende niveaus zijn welkom behalve echte beginners, we verdelen de rollen in het samenspel volgens ieders kunnen. Je kan vlot op gehoor spelen of met partituur. Kennis van muziektheorie is een meerwaarde maar geen must. Voor de rietenbouw is nog geen voorkennis nodig.

We wisselen deze sessie regelmatig af tussen samenspel met Bart De Cock en rietenbouw met Geert Lejeune, beide aspecten komen evenveel aan bod. In het samenspel laten we de klanken van onze doedelzakken samensmelten in consort, af en toe geaccentueerd met een vleugje percussie of een schalmei. We spelen vooral muziek uit het rijke doedelzakrepertoire van de Lage Landen. Bart leert hoe we een meerstemmige bewerking kunnen maken en we zoeken uit hoe we binnen de beperking van het instrument én de bourdon toch afwisselende arrangementen kunnen brengen.

Rieten bouwen voor doedelzakken heeft iets magisch: van twee stukjes dik gras en een koperen tube maak je het hart van dit magische instrument. Alleen is er nogal wat materiaal en ervaring nodig om dit proces van nul te starten en tot een goed einde te brengen. Vandaar dat slechts weinigen er zich aan wagen. In deze sessie zullen we vertrekken van rietblaadjes die met een machientje gegutst en geprofileerd worden. Op die manier is zelf een goed werkend riet maken perfect mogelijk. Daarnaast leer je hoe je je rieten kunt bijregelen en afstellen, een must voor elke gedreven doedelzakspeler. Op het einde van de stage ga je met enkele goed werkende rieten naar huis!

🛠️ goed gestemde doedelzak in sol (G) (la = 440 Hz). Wie een instrument in do (C) (laag of hoog) of in re (D) heeft, brengt dit zeker ook mee want dat opent extra harmonische mogelijkheden. Je mag zelf een drietal melodieën die je graag speelt of zou spelen, voorstellen voor 15 juli aan Bart De Cock. Hij maakt dan een selectie van de melodieën die we dan effectief zullen spelen en bewerken tijdens de sessie.
🛠️ Voor de rietenbouw brengt Geert al het nodige gereedschap en materiaal mee. Je kan het materiaal tegen zeer democratische prijzen aankopen ter plaatse bij de lesgever en beslist dus zelf hoeveel rietjes je maakt.

De Grote Kornemuze © Peter Libbrecht

Bart De Cock

© Jan Ryckebosch

Bart kreeg al op zijn 13de een doedelzak in de handen en schoolde zich tot een gedreven muziekpedagoog aan LUCA School of Arts in Leuven. Hij geeft al 40 jaar doedelzakles in Sint-Niklaas, waar hij in de muziekacademie ook de levendige folkafdeling coördineert. Als muzikant staat Bart mee aan de wieg van de gerenommeerde folkband Kadril, speelt hij bij Trommelfluit & De Garre en deelde het podium met Gabriel Yacoub, Alan Stivell en The Chieftains. Hij introduceerde de Zweedse nyckelharpa en de elektronische Hevia-doedelzak in de Belgische folkscene. Nu al 13 jaar staat hij aan het roer van De Grote Kornemuze, een doedelzakfanfare met alleen maar inlandse doedelzakken.

▷ Voor vragen over het samenspel, kan je Bart De Cock contacteren.

Geert Lejeune

© Paul Goethals

Eerst ontdekte Geert de Bulgaarse gaida, intussen speelt hij al bijna 40 jaar op doedelzakken van bij ons. Remy Dubois weidde hem vanaf de jaren 80 tot op heden in de geheimen van de bouw van blaasinstrumenten en rieten maken in. Daarnaast volgde hij cursussen bij Bernard Blanc en ging hij in discussie over rieten met andere gepassioneerde bouwers als Jon Swayne, Olle Geris, Geof Wooff en vele anderen. Sinds vele jaren is Geert professioneel fluit- en doedelzakbouwer.

🔗 Website

▷ Voor vragen over de rietenbouw, kan je Geert Lejeune contacteren.